Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Voisiko sirkusteatteri olla osa ammatillista koulutusta?

06.09.2023

Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia yhdistää nykyään se, että monilla opiskelijoilla on paljon erilaisia haasteita – riippumatta siitä, onko kyse tutkintoon valmistavasta opetuksesta (TUVA) tai esimerkiksi ammatillisen perustutkinnon opiskelemisesta. Koulutus jää uusimpien selvitysten mukaan useimmiten kesken juuri ammatillisessa koulutuksessa. Sirkus ja teatteri tarjoavat toimintatapoja, jotka tukevat opiskeluvalmiuksien kehittymistä.

Ammatillisen reformin (2018) mukanaan tuomat yksilölliset opintopolut (ja koronapandemia siihen perään) ovat edesauttaneet sitä, että yhä useammalla opiskelijalla on vaikeuksia toimia esimerkiksi ryhmässä. Monella opiskelijalla on myös haasteita suomen kielen kanssa.

Olen toiminut opetustehtävissä taiteen perusopetuksen lisäksi myös ammatillisessa peruskoulutuksessa. Oikein suunniteltu ja toteutettu sirkusteatteritoiminta voisi mielestäni tuoda helpotusta erilaisiin ammatillista koulutusta nykyään vaivaaviin haasteisiin. Sirkusteatteri voisi kohentaa esimerkiksi opiskelijoiden työelämätaitoja hyvinkin laaja-alaisesti, mitä tarkastelin YAMK-opinnäytetyössäni.

Kuvassa on klovnihahmo, jolla on kädet ylhäällä pään päällä ja vyötäröllään monia erivärisiä hulavanteita.

Kuva: Pixabay.

Työelämätaidot ja sirkusteatteri – haasteita ja ratkaisuja

Työelämätaitoja on määritelty kansainvälisesti esimerkiksi Euroopan ammatillisen koulutuksen tutkimuskeskuksen toimesta. Ydintaidoiksi on nostettu numerot ja mitat, digitaaliset taidot ja kielitaito. Tärkeinä nähdään alalla kuin alalla myös positiivinen asenne, oppimishalu, yhteistyötaidot, luova ja innovatiivinen ajattelu, ongelmaratkaisutaidot sekä suunnittelu- ja organisointitaidot.

Sirkus ja teatteri ovat molemmat taiteenaloja, joissa yhteistyöllä on merkitystä monin eri tavoin. Eri alojen ammattilaiset tekevät yhteistyötä sirkus- ja teatteriesityskokonaisuuksien rakentamiseksi. Tarvitaan esimerkiksi puvustuksen, lavastuksen, maskeerauksen, liiketoiminnan ja logistiikan asiantuntijoita. Sujuvalla ja laaja-alaisella yhteistyöllä on oma tärkeä osansa, jotta saadaan tuotettua esimerkiksi näyttäviä ja laadukkaita esityskokonaisuuksia suurelle yleisölle.

Sirkusteatterissa nämä kaksi taiteenlajia yhdistyvät. Sirkusteatterin yhtenä hyvänä puolena näen fyysisyyden, jonka sirkus tuo mukanaan teatterin puolelle ihan uudella tavalla. Sirkuksen runsaan lajivalikoiman vuoksi jokainen pääsee yleensä jollain tavalla loistamaan, mikä tekee hyvää itsetunnolle. Teatteri puolestaan tarjoaa paljon erilaisia vaihtoehtoja esimerkiksi tunnetaitojen käsittelyyn ja vuorovaikutuksen harjoittelemiseen.

Sosiaalinen sirkus ja soveltava teatteri ovat termejä, joita käytetään usein silloin, kun jompaakumpaa taiteenlajia käytetään siten, että toiminnan tavoitteet ovat jossain muualla kuin ns. ammattilaisuudessa. Olen kuitenkin pohtinut, voisiko taiteen ns. soveltava toiminta olla itseasiassa osa jonkin muun alan opintoja. Voisiko esimerkiksi koneistaja hyödyntää ammatissaan sirkus- tai teatteritaitoja jotenkin? Voisiko sirkusteatteriopinnoista olla hyötyä opiskelijoille esimerkiksi suomen kielen oppimisen kannalta?

Mielestäni kaikille ihmisten parissa töitä tekeville sirkusteatteri on oiva tapa hankkia esimerkiksi tunne-, sekä vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja. Myös kieltä oppii parhaiten puhumalla, mikä on olennainen osa sirkusteatteritoimintaa. Sirkusteatteritoiminnassa kielenkäyttö on monipuolista, ja kuulijalle voikin syntyä uusia yhteyksiä sanojen ja erilaisten käsitteiden välille. Samalla kehittyvät myös koordinaatio ja motoriikka.

Sirkusteatterin mahdollisuudet ammatillisessa koulutuksessa

Ammatillisen koulutuksen puolella näkisin esimerkiksi tutkintoon valmistavissa (TUVA) opinnoissa sirkusteatteritoiminnalle paljon mahdollisuuksia. Tutkintoon valmistavassa opetuksessa sirkusteatteriopinnot voisivat toimia esimerkiksi päivän aloittajana, houkutella joitakin osallistujia selviytymään hankalista aamuheräämisistä. TUVA-opinnoissa on tarkoitus nimenomaisesti hankkia valmiuksia suorittaa tutkinto. Jollekin se voi tarkoittaa elämänhallinnan harjoittelua esimerkiksi siten, että hän ylipäätään tulee aamulla kouluun.

Ammatillisissa opinnoissa sirkusteatteriopinnot toisivat lisää työkaluja esimerkiksi sote- ja kasvatusalojen tuleville ammattilaisille. Näihin työkaluihin kuuluvat mm. erilaiset pelit ja leikit eri-ikäisille, tunnetaitoharjoitukset ja erilaiset liikkumisharjoitukset.

Myös esimerkiksi Nuorten työpajojen kanssa tehtävä yhteistyö voisi hyödyttää niin taiteen perusopetusta antavaa oppilaitosta kuin ammatillista koulutusta järjestävää tahoakin. Nuoret saisivat tutustua rauhassa taiteellisen toiminnan aikana ammatillisen koulutuksen tuomiin erilaisiin mahdollisuuksiin sekä itseensä ja toisiin ihmisiin omatahtisesti turvallisessa ympäristössä taiteen keinoin ja nimenomaan taiteen ammattilaisen ohjauksessa.

On runsaasti tutkimustietoa siitä, että teatterin ja sirkuksen tekeminen auttaa ihmisiä esimerkiksi tutustumaan itseensä ja muihin, ryhmäytymään sekä toimimaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Eri taiteen lajeilla on omat erityispiirteensä ja soveltamisen mahdollisuutensa, ja ne kannattaakin ottaa käyttöön. Mielestäni on jo korkea aika rohkeasti kokeilla, ja katsoa mitä tapahtuu, kun taiteelle annetaan tilaa osana ammatillista koulutusta.

Saarelainen, Anna 2022. Sirkusteatterin mahdollisuudet ammatillisessa koulutuksessa. Opinnäytetyön (YAMK). Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia.

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *