Siirry sisältöön Siiry hakuun

Talk Journal

ISSN 2984-4207

Tekijät | Authors

Ilo, yhteisö ja arvot – Power Cup opetti merkityksellisyyden reseptin

17.09.2025

Mikä motivoi ihmisiä käyttämään aikaansa urheilutapahtumien vapaaehtoistehtävissä? Turun ammattikorkeakoulun toteuttama tutkimus selvitti kesän 2025 Power Cupin yhteydessä, mitkä tekijät saavat vapaaehtoiset sitoutumaan tehtäviinsä – ja kokemaan vapaaehtoistyön aidosti merkitykselliseksi.

Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa urheiluseuroille, tapahtumajärjestäjille ja kaikille vapaaehtoistoiminnan kehittäjille.

Kuva 1. Hyvä fiilis ja vahva yhteisöllisyys ovat todella tärkeitä vapaaehtoiskokemuksen näkökulmasta.

Vapaaehtoistyön motiivit

Power Cup on maailman suurin vuosittain järjestettävä lasten ja nuorten lentopalloturnaus. Loimaalla kesäkuussa 2025 järjestetty tapahtuma keräsi yhteen 824 joukkuetta, 6000 juniorilentopalloilijaa ja noin 1000 vapaaehtoista. Turnauksen vapaaehtoisille toteutetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin, miksi vapaaehtoiset halusivat lähteä mukaan tapahtumajärjestelyihin sekä sitä millaiseksi he tapahtuman kokivat.

Power Cup on maailman suurin lasten ja nuorten lentopalloturnaus

Tutkimuksen teoreettisena perustana toimivat Volunteer Functions Inventory (Clary et al., 1998) ja Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000) -teoriat. Viitekehystä täydennettiin myös käsitteillä kuten yhteisöllisyys ja koettu merkityksellisyys.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselyllä, johon vastasi 254 vapaaehtoista. Aineisto analysoitiin eksploratiivisella faktorianalyysillä (EFA), jolla tunnistettiin neljä kokemuksellista ulottuvuutta:

  • Tarkoitus ja identiteetti (α = .52)
  • Sosiaalisuus ja yhteenkuuluvuus (α = .80)
  • Ilo ja arjesta irrottautuminen (α = .83)
  • Itsensä kehittäminen (α = .82)

Lisäksi kahden osa-alueen regressiomalleilla testattiin, mitkä motivaatioulottuvuudet ennustavat koettua merkityksellisyyttä ja yhteisöön integroitumista. Molemmissa malleissa sosiaalisuus ja ilo korostuivat selvästi vahvimpina ennustajina.

Tuli hyvä mieli, kun näki kentällä iloisen meiningin

Kolme keskeistä kokemuksellista tekijää nousi toistuvasti esiin niin tilastollisessa analyysissa kuin avoimissa vastauksissakin:

  1. Tarkoitus ja identiteetti – Vapaaehtoistyö nähtiin osana omaa arvopohjaa. Usein tässä teemassa korostuivat myös perhesiteet tai suhde lajiin.
    “Lapsi pelasi tämän kauden Loimaalla, tietysti kuuluu talkoilla, vaikkei meidän kotikaupunki.”
  2. Sosiaalisuus ja yhteenkuuluvuus – Yhdessä tekeminen, tuttujen ja uusien ihmisten kohtaaminen ja hyvä yhteishenki koettiin keskeisiksi vapaaehtoistyön vetovoimatekijöiksi.
    “Talkooporukka oli tosi mukava. Sai uusia tuttuja ja oli hyvä henki koko ajan.”
  3. Ilo ja arjesta irrottautuminen – Hyvä tunnelma, tekemisen meininki ja osallistumisen ilo olivat monelle tärkeimpiä syitä. Tapahtuma tarjosi samalla mahdollisuuden irrottautua hetkeksi arjen rutiineista.

Kuva 2. Vapaaehtoistyöstä on hyvä tehdä henkilökohtaisesti merkityksellistä ja antaa vapaaehtoiselle tilaa vaikuttaa omaan rooliinsa.

Verrattaessa aiempiin vapaaehtoisten motivaatiota koskeviin tutkimuksiin voidaan todeta tulosten olleen pääosin linjassa. Tosin joissain tutkimuksissa itsensä ja osaamisen kehittämiseen liittyvät motiivit ovat nousseet vahvemmin esiin. Power Cup kontekstina nosti kuitenkin esiin tunteisiin ja yhteisöllisyyteen kytkeytyvät syyt – erityisesti ilon ja yhteenkuuluvuuden.

Käytännön toimenpide-ehdotuksia urheiluseuroille ja tapahtumajärjestäjille

Tulokset osoittavat, että kokemus vapaaehtoistyön merkityksellisyydestä ei rakennu pelkästään tehokkaan organisoinnin varaan. Se muodostuu ennen kaikkea kokemuksellisista elementeistä: yhteisöllisyydestä, hyvästä yhteishengestä ja mahdollisuudesta kokea iloa muiden hyväksi toimimisesta.

Sosiaalisuus ja ilo korostuivat vahvimpina merkityksellisyyden selittäjinä

Tutkimus nostaa esiin selkeitä toimenpide-ehdotuksia tapahtumien ja seurojen vapaaehtoistoiminnan kehittämiseksi:

  • Panosta tapahtuman ilmapiiriin – hyvä fiilis ja vahva yhteisöllisyys ovat todella tärkeitä vapaaehtoiskokemuksen, ja tätä kautta jatkuvuuden, näkökulmista.
  • Viesti vapaaehtoistyön merkityksestä – linkitä vapaaehtoisten roolit tapahtuman onnistumiseen ja viesti tästä jatkuvasti.
  • Muista kiittää ja antaa tunnustusta – kiitä vapaaehtoisia aina kun siihen on paikka. Anna myös julkista tunnustusta erityisesti tapahtumakonkareille, jotka palaavat vuodesta toiseen. Älä unohda tapahtuman jälkeisiä kiitosjuhlia.
  • Perehdytys ja vastuunjako – selkeät ohjeet ja roolit lisäävät vapaaehtoisten turvallisuudentunnetta ja sitoutumista
  • Tee vapaaehtoistyöstä henkilökohtaisesti merkityksellistä – anna vapaaehtoiselle tilaa vaikuttaa omaan rooliinsa.

Yhteistyö USVA:n kanssa

Tutkimus oli osa laajempaa Turun ammattikorkeakoululla toteutettavaa urheiluseurojen ja urheiluliiketoiminnan kehitystyötä. Power Cup -tutkimusta ja sen tuloksia on esitelty Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan (USVA) korkeakouludiplomiopintojen yhteydessä, ja tapahtuman paikallispäällikkönä toiminut Katariina Kojo on itse USVA-alumni, joka teki kehitystehtävänsä Power Cupin järjestelyistä.

Seuraava USVA-haku aukeaa lokakuussa 2025. Jos urheilutapahtumat ja urheiluseurojen johtaminen kiinnostaa, niin olet lämpimästi tervetullut mukaan opintoihin.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan:
https://www.turkuamk.fi/koulutukset/urheilun-sponsoroinnin-ja-varainhankinnan-korkeakouludiplomi/

Lähteet

Clary, E. G., Snyder, M., Ridge, R. D., Copeland, J., Stukas, A. A., Haugen, J., & Miene, P. (1998). Understanding and assessing the motivations of volunteers: A functional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 74(6), 1516–1530.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ”what” and ”why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.

Artikkelin kirjoittajat:

Arto Kuuluvainen on Turun ammattikorkeakoulun myynnin lehtori, kauppatieteiden tohtori sekä tietokirjailija. Kuuluvainen on urallaan työskennellyt lukuisien eri urheiluseurojen ja -järjestöjen kanssa sekä luennoinut urheilumarkkinoinnista ja urheilumyynnistä monissa eri yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Turun ammattikorkeakoululla hän kouluttaa mm. Urheilun sponsorointi ja varainhankinta -korkeakouludiplomin opintojaksoilla.

Jaakko Haltia on Turun ammattikorkeakoulun liiketoiminnan lehtori ja pitkän linjan lentopallotoimija. Haltia on kantanut päävastuun Urheilun sponsorointi ja varainhankinta -korkeakouludiplomin sisällöstä ja kehittämisestä.

Artikkeli on osa Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmän  julkaisuja.

Kuvien oikeudet: Jankko Lentopallo

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *