Julkinen sektori mahdollistaa yrityksille Suomessa merkittäviä liiketoiminnan kasvattamisen mahdollisuuksia. Pelkästään Suomessa julkisen sektorin hankinnat ovat vuositasolla kymmeniä miljardeja euroja. Julkiselle…
Tekijät | Authors
CoMe Stronger -hanke tuo ikämiehet museoihin
Miten museoista tehdään paikkoja, joissa ikämiehet vierailevat useammin? CoMe Stronger -hanke vastaa tähän kysymykseen kääntämällä roolit toisinpäin: ikämiehet eivät ole yleisöä vaan museopalvelujen kehittäjiä.
Turun ammattikorkeakoulun ja Tarton yliopiston CoMe Stronger -hankkeen yhteistyömuseoita olivat Suomessa Naantalin ja Mynämäen museot ja Virossa Viron kansallismuseo ja Viron maatalousmuseo. ikämiehistä muodostettiin neljä asiakasraatia, yksi kuhunkin yhteistyömuseoon. Asiakasraadeissa arvioitiin nykyisiä museopalveluja ikämiesten näkökulmasta sekä suunniteltiin ja kokeiltiin uusia palveluja.
Suomessa yhdessä ikämiesten kanssa ideoitiin mm. muistelutyöpaja, Kadonneiden ammattien näyttely ja Vaarin kanssa museoon -kierros. Hankkeen tuloksena syntyi kuusi museotuotetta, jotka pohjautuvat asiakasraatilaisten omiin kokemuksiin ja ideoihin Suomessa ja Virossa.
Ikämiehillä aktiivinen rooli palvelumuotoilussa
CoMe Stronger -hankeen juuret ulottuvat vuoteen 2017. Tuolloin alkoi CoMe Strong -projekti, jonka tavoitteena oli koota yhteisöllisiä ryhmiä syrjäytymisuhan alla olevista ja yksinäisyyttä kokevista 45–75-vuotiaista miehistä. Ryhmässä olevat miehet kokoontuivat Tarmo-klubeissa ja alkoivat kutsumaan itseään tarmolaisiksi.
Tarmo-ryhmien miehet jatkoivat kehittäjinä CoMe Stronger -hankkeessa. Kaksi asiakasraatilaista kertoi olleensa mukana toimineet Mynämäen ja Naantalin museoiden asiakasraadeissa alusta alkaen. Heidän mielestään osallistuminen oli ollut kiinnostavaa ja uusien asioiden ja ihmisten kohtaaminen innostavaa. He kutsuivat viisihenkisiä raateja tuttavallisemmin äijäporukoiksi.
Kysytään kuluttajilta mitä ja miten esitetään, museoihmiset ovat ammattilaisia, jotka tekevät jutut omien resurssien mukaan -asiakasraadin jäsen.
Julkisten palveluiden kehittämisessä palvelumuotoilu on tärkeää. Tavoitteena on luoda asiakaslähtöisiä, vaikuttavia ja helposti saavutettavia palveluja yhdistämällä käyttäjien kokemuksia ja ammattilaisten osaamista. Suomessa sitä on sovellettu erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden, koulutuksen ja kuntapalveluiden kehittämiseen. Niissä korostuvat osallistaminen, empatia ja yhteiskehittäminen. Palvelumuotoilussa tärkeää on palveluprosessin kokonaisvaltainen ymmärtäminen. Tärkeää ei ole vain, mitä palvelu tarjoaa vaan myös se, miten palvelu koetaan ja miten se tukee asiakasta.
Asiakasraadit ovat kehittämistyön ydin
CoMe Stronger -hankkeessa palvelumuotoilun menetelmänä olivat asiakasraadit. Ne toivat kehittämiseen kokemustietoa ja näkökulmia, joita ei muuten olisi välttämättä tavoitettu. Hankkeessa ikämiesten toiveet otettiin huomioon.
Asiakasraadeissa saatiin paljon tietoa siitä, mitä ikämiehet museokäynneiltä toivoivat. Miehet mielellään koskettivat, purkivat, kokosivat ja kokeilivat. Museoesineiden rinnalle olisi siis hyvä tuoda mallinnuksia, joita saa myös kokeilla. Lisäksi ikämiehille oli tärkeää jakaa tietojaan, muistojaan ja kokemuksiaan museossa nähdyistä esineistä ja ajankuvista. Tämän toiveen opas voi ottaa huomioon esittämällä osallistujille kysymyksiä opastuksen aikana tai sen jälkeen. Asiakasraadeissa järjestetyt valokuvamuistelot olivat erityisen mielekkäitä.

Kuva 1. Vanhojen valokuvien tutkiminen oli raatilaisista erityisen kiinnostavaa. Kuva: Come stronger -hanke.
Asiakasraadeissa kerätyn tiedon avulla palveluiden suunnittelu perustui todellisiin tarpeisiin eikä oletuksiin, mikä lisäsi palveluiden osuvuutta ja käyttäjätyytyväisyyttä. Raateihin osallistuminen vahvisti asiakkaiden osallisuutta ja luottamusta. He näkivät konkreettisesti, miten heidän panoksensa vaikutti kehittämistyöhön. Asiakasraadeilla pyritäänkin rakentamaan ihmislähtöisempiä ja kestävämpiä ratkaisuja julkisiin palveluihin.
Asiakasraateihin osallistuneille ikämiehille kokemus oli antoisa. Heiltä kerätyn palautteen perusteella raadit olivat tarjonneet mahdollisuuden vaikuttaa, oppia uutta ja jakaa monipuolisia näkemyksiä. Yhteishenki, huumori ja raatilaisten yhteistyö loivat rentoja keskusteluja, joissa jokaisen mielipide otettiin huomioon. Osallistuminen toi paitsi tietoa museoasioista myös kokemuksen arvostetusta roolista palveluiden kehittämisessä.

CoMe Stronger -hankkeen (2024-2026) tavoitteena on kehittää museopalveluja vastaamaan paremmin ikääntyvien miesten tarpeisiin. Kehittämistyötä tehdään yhteistyössä suomalaisten ja virolaisten museoiden sekä ikääntyvien miesten kanssa. Yhteistyömuseoina toimivat Naantalin museo, Mynämäen museo, Estonian Agricultural museum sekä Estonian National Museum.
Hankkeessa ikämiehet ovat muodostaneet asiakasraadit neljään yhteistyömuseoon. Asiakasraatien tehtävänä on ollut ideoida uusia museotuotteita, jotka houkuttelevat useampia ikääntyviä miehiä museoiden käyttäjiksi. Kehitystyössä on hyödynnetty yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun periaatteita.
Voit tutustua hankkeeseen tarkemmin täällä: https://centralbaltic.eu/project/come-stronger/
ja täällä: https://www.turkuamk.fi/projekti/come-stronger-elderly-men-go-to-the-museum/
Hanke ja artikkeli on osa Sosiaalinen osallisuus ja toimijuus -tutkimusryhmän toimintaa.