Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Edistysaskelia ikääntyvien hoitotyössä ja terveydenhuollon haasteiden ratkaisemisessa

29.02.2024

Väestön ikääntyminen asettaa merkittäviä haasteita terveydenhuollolle ja hoitotyölle maailmanlaajuisesti. Euroopassa ikääntyneiden määrän odotetaan kasvavan huomattavasti seuraavien vuosikymmenten aikana. Tämä muutos edellyttää sosiaali- ja terveyspalvelujen uudelleenjärjestelyä ja kehittämistä vastaamaan ikääntyvien ihmisten moninaisiin tarpeisiin.  

Työvoimapula terveydenhuollossa, erityisesti sairaanhoitajapulan kasvu, luo painetta terveydenhuoltojärjestelmille. Lisäksi pätevän hoitohenkilökunnan tarve kasvaa, kun yhä useammat sairaanhoitajat lähestyvät eläkeikäänsä.

Sosiaali- ja terveysalan koulutusten tulee kehittyä työelämän vaateiden mukaisesti. Gerontologinen hoitotyö on keskeisessä roolissa tässä kehityksessä, sillä ikääntyvien terveysongelmat ovat monimutkaisia ja vaihtelevia. Esimerkiksi monisairastuvuus voi nopeasti johtaa sairauden komplikaatioihin ja toimintakyvyn heikkenemiseen. Tämä taas lisää terveydenhuollon tarvetta eri järjestelmissä ja vaatii monialaista hoitoa. Lisäksi ikääntymiseen liittyviä ongelmia ei aina tunnisteta tai niihin ei puututa asianmukaisesti tai riittävästi.

Gerontologisen hoitotyön osaamista täydentävää korkeakoulutusta on tarpeen kehittää niin, että se vastaa työelämän tarpeisiin. Lisäksi täydennyskoulutuksen avulla varmistetaan organisaatioille pätevän työvoiman saatavuus ja yksilöille paremmat mahdollisuudet jatkuvaan osaamisen kehittämiseen.

Geriatrinen arviointisaaminen lisää sairaanhoitajien kliinistä kompentessia

Ikääntyneiden hoidossa on tärkeää kokonaisvaltainen näkemys potilaan terveydestä ja tarpeista. Kokonaisvaltainen näkemys iäkkäistä voidaan saada geriatrisen arvioinnin avulla. Tässä kirjoituksessa käytetään geriatrisen arvioinnin käsitettä gerontologisen arvioinnin käsitteen sijaan, sillä kansainvälisessä kirjallisuudessa käännös on geriatric assessment.

Geriatrisessa arvioinnissa tarkastellaan ihmisen toiminnallisia ja kognitiivisia kykyjä, sosiaalista ja taloudellista tilannetta, ympäristöön liittyviä tekijöitä sekä fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Valitettavasti geriatrista arviointia ei usein opeteta sairaanhoitajille riittävästi. Tämä johtuu osittain siitä, että arviointia pidetään geriatrin (erikoislääkäri, joka on erikoistunut iäkkäisiin ihmisiin) vastuulla. Geriatrinen kokonaisvaltainen arviointi on kuitenkin moniammatillisen työryhmän vastuulla.

Onnistunut arviointi parantaa iäkkään ihmisen elämänlaatua, hidastaa haurastumista ja vähentää sairaalahoitoa.

Jotta saavuttaisimme edistysaskeleita ikääntyvien hoitotyössä ja terveydenhuollon haasteiden ratkaisemisessa, tarvitsemme sairaanhoitajille lisää kokonaisvaltaisen geriatrisen arvioinnin osaamista. Onnistunut arviointi parantaa iäkkään ihmisen elämänlaatua, hidastaa haurastumista ja vähentää sairaalahoitoa. Oikea-aikainen arviointi taas säästää resursseja ja estää sairaaloita kuormittamasta potilaita liikaa. Iäkkäiden ihmisten, heidän vahvuuksiensa ja tarpeidensa tunteminen on tärkeä ensimmäinen askel kohti tehokasta iäkkäiden ihmisten hoitoa.

Pystytkö näkemään kokonaiskuvan?

Sairaanhoitajan geriatrinen arviointiosaaminen on gerontologisen hoitotyön ydinosaamista. Kansainvälisessä Sairaanhoitajan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointiosaaminen -hankkeessa (Comprehensive Geriatric Assessment Skills Education Programme for Nurses – Can you see the Big Picture?) kehitetään innovatiivinen koulutusohjelma sairaanhoitajille, jotka keskittyvät geriatrisen arvioinnin osaamiseen ja kehittämiseen. Suomessa tiivistä yhteistyötä tehdään Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ja Ahvenanmaan ammattikorkeakoulun kanssa.

Koulutusohjelman avulla pyritään varmistamaan, että sairaanhoitajilla on tarvittavat taidot vastata ikääntyvien potilaiden moninaisiin tarpeisiin ja edistää heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Tämän innovatiivisen koulutusohjelman suunnitteluun otetaan mukaan niin asiantuntijoita työelämästä kuin ikääntyneitä potilaitakin.

Asiakaskokemukset ovat keskiössä näinä päivinä, kun palvelumuotoilun avulla tehtävää kehittämistyötä korostetaan entisestään. Oppimis- ja opettamismenetelmät luodaan visuaalisesti mahdollisimman mielekkäiksi käyttää. Tämän on todettu lisäävän opiskelijoiden oppimismotivaatiota ikääntyneiden hoitotyön opintojaksolla.

Digitaalisia 3D-simulaatioita, autenttista työssäoppimista ja yrittäjyysopintoja

Hankkeen päämääränä on kehittää kattava hoitotyön opetussuunnitelma geriatrisen arviointiin. Tämä suunnitelma tarjoaa jatko- ja elinikäisen oppimisen kursseja, ja se voidaan integroida eri koulutusohjelmiin.

Uusi opetussuunnitelma parantaa hoitotyön laatua ja relevanssia sisällyttämällä siihen uusia taitovaatimuksia ja yrittäjyyselementtejä, kuten kotihoidon palvelujen tarjoamista. Digitaalisia 3D-simulaatioita ja autenttista työssäoppimista käyttämällä pyritään tekemään sairaanhoitajakoulutuksesta houkuttelevampaa.

Uuden hankkeen tavoitteena on lisätä sairaanhoitajien geriatrisia arviointitaitoja ja samalla edistää heidän yrittäjyysvalmiuksiaan.

Hankkeessa hyödynnetään yrittäjämäistä lähestymistapaa hoitotyöhön sekä kehitetään myös uusia digitaalisia opetusmenetelmiä ja työssäoppimisympäristöjä. Opetussuunnitelma suunnitellaan kansainvälisesti, jotta sitä voidaan soveltaa laajasti Euroopan unionissa. Tavoitteena on lisätä sairaanhoitajien geriatrisia arviointitaitoja ja samalla edistää heidän yrittäjyysvalmiuksiaan.

Ikääntyvien hoitotyön ja terveydenhuollon haasteisiin vastaaminen edellyttää koulutuksen ja innovaatioiden yhdistämistä. Tämä hanke antaa sairaanhoitajille mahdollisuuden kehittää tarvittavia taitoja ja vastata ikääntyvien potilaiden tarpeisiin tehokkaasti ja kokonaisvaltaisesti.

 

Sairaanhoitajan kokonaisvaltainen geriatrinen arviointiosaaminen

Tämä artikkeli on osa Arvokas vanhuus -tutkimusryhmän hanketta, jonka tavoitteena on kehittää sairaanhoitajien kokonaisvaltaisen geriatrisen arvioinnin koulutusta. Eurooppalaisessa konsortiossa on mukana korkeakouluja, yliopistoja ja ammatillisen koulutuksen tarjoajia sekä kotihoitopalveluja tarjoava yritys, sairaala, terveyskeskus ja virtuaalisten oppimisympäristöjen luomiseen erikoistunut yritys.

Projekti on Euroopan unionin rahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat kuitenkin vain kirjoittajien omia, eivätkä ne välttämättä vastaa Euroopan unionin (Erasmus+ Alliances for Innovation) näkemyksiä ja mielipiteitä. Euroopan unionia tai tuen myöntävää viranomaista ei voida pitää niistä vastuussa.

Lue lisää hankkeesta Turun ammattikorkeakoulun verkkosivuilta.

 

 

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *