Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Näin ostat bannerimainontaa

15.12.2023

Bannerimainonta eli displaymainonta on oiva tapa kasvattaa näkyvyyttä ja tunnettuutta. Bannerimainonta sopii erinomaisesti myös vaikkapa tapahtuma- tai kampanjamainontaan.

Bannerimainontaa – jos EI puhuta somemainonnasta – voi ostaa eri tavoilla: joko suoraan sitä myyvästä mediasta, Googlen tai vaikka Readpeakin kautta.

Kampanja kannattaa ostaa suoraan mediasta

Bannerimainoskampanja kannattaa ostaa suoraan mediasta, jos haluaa olla varma siitä, millä sivulla ja millä paikalla mainos näkyy. Mediavalinta jo itsessään kohdentaa kampanjan ao. mediaa seuraavalle, mutta on lisäksi mahdollista tehdä myös tarkennuksia median sisällä. Tällaisia tarkennuksia voivat olla esimerkiksi maantieteellinen kohdennus, tietty sivu tai sivusto, tietyn ikäiset tai tietystä aihepiiristä kiinnostuneet ihmiset sekä btob-päättäjät jne.

Kaikkia kohdennuskeinoja ei ole kaikissa medioissa saatavilla. Jokainen media kertoo nämä tiedot mediakortissaan. Mediakortti löytyy tyypillisesti sivunavigaatiosta tai esimerkiksi ns. footerista eli sivuston alareunasta.

Googlen kautta voi ostaa bannerimainontaa moneen mediaan

Googlen kautta mainonnan ostaminen tapahtuu maksuttoman Google Ads -työkalun avulla. Saman työkalun avulla voi ostaa myös muita Googlen mainosmuotoja, esimerkiksi monille tuttua hakusanamainontaa.

Bannerit näkyvät oikeastaan millä tahansa verkkosivustolla, johon mainontaa voi ostaa. Ne sijoittuvat sivuille, jotka sopivat mainostajan haluamaan kohdennukseen.

Googlen kautta ostetun bannerimainoksen muuten tunnistaa bannerin oikeassa yläkulmassa olevasta pienestä turkoosista rastista ja sen vieressä olevasta kolmiosta

Googlen kautta bannerimainontaa ostettaessa etuina ovat mm:

  • Todella laaja verkosto, joka kattaa yli 90 % maailman netin käyttäjistä.
  • Edullinen hinta.
  • Voit valita lukuisista eri kohdennuskeinoista omiin tarpeisiisi sopivan.

No entä ne haittapuolet sitten?

  • Et voi itse vaikuttaa, missä kohtaa sivua mainoksesi näkyvät. Samalla sivulla voi myös näkyä monta mainostasi.
  • Vaikka mainontaa ostetaankin Googlen kohdennuskriteerien mukaan, mainoksesi saattavat päätyä myös sellaisille sivuille, joille et niitä haluaisi. Jos ne eivät sovi sivuston sisältöön (ja käyttäjän kiinnostukseen), käyttäjä saattaa kokea ne hyvinkin häiritsevinä. Yrityksesi maine saattaa kärsiä.

Oletko kuullut kotimaisesta Readpeakista? 

Vaihtoehto bannerimainonnan ostamiseen on Readpeak, joka mahdollistaa mainosten oston usean eri mediatalon verkkolehtiin. Valikoimasta löytyy useita luetuimpia lehtiä, jotka mahdollistavat kohderyhmän mielenkiinnon mukaan kohdentamisen. Yhdellä kerralla mainostaja voi valita mainoksensa näkymään useassa lehdessä yhtä aikaa.

Readpeak-mainokset eivät ole aivan bannerimainoksia, vaan verkkolehden visuaaliseen tyyliin sopivia sisältönostoja. Mainokset toimivat parhaiten, kun ne ohjaavat esimerkiksi yrityksen blogissa julkaistuun artikkeliin.

Esimerkki Readpeakista: blogin sisältönosto verkkolehtiin

Suomalainen Readpeak mahdollistaa verkkolehtien sivustoille upotettavien sisältönostojen luomisen. Tässä esimerkissä käytämme alustaa Digitaidot-hankkeen materiaalipankin sisältöjen markkinointiin. Alusta tavoittaa lukijat juuri, kun he lukevat verkkoartikkelia sivustolla, jolla sisältönosto näkyy.

Kuva 1. Digitaidot-hankkeen materiaalipankin mainostekstejä Readpeakissa (Readpeak.com).

Mainostaja luo 1–6 versiota mainoksestaan. Useampi mainos mahdollistaa optimoinnin, sillä käyttäjä näkee, mikä mainos toimii paremmin. Mainokseen valitaan otsikko, kuva, brändäys, toimintakehote ja kuvausteksti. Itse visuaalinen tyyli määrittyy kohdesivuston mukaan, jotta mainos soveltuu hyvin eri verkkosivustoille.

Kuva 2. Mainosta on mahdollista esikatsella, jolloin käyttäjä näkee mainoksen toiminnan kohdealustalla. Esimerkki mainoksesta Taloussanomissa. (Readpeak.com).

Luotuaan mainokset käyttäjä määrittää budjetin ja tarjoustason (CPC). Tarjoustasolla tarkoitetaan, kuinka paljon mainostaja on valmis maksamaan yhdestä mainoksen klikkauksesta. Huomioitavaa on, että keskihinta menee aina tarjoustason alle, jos mainospaikasta ei ole suurta kilpailua.

Markkinoinnin budjetointityökalut Readpeakissa vastaavat pitkälti esimerkiksi Google Adsin tai Metan (Facebook, Instagram) käyttämiä budjetointimalleja.

Kuva 3. Mainoksen tarjoustason ja budjetin määrittäminen Readpeakissa (Readpeak.com).

Mainostaja voi valita mainoksen kohdesivuston pitkästä listasta. Tämä mahdollistaa kohdentamisen mielenkiinnon mukaan: vaihtoehtoina on esimerkiksi autoihin, asuntoihin, muotiin tai talouteen keskittyviä lehtiä. Lisäksi mukana on useita paikallislehtiä sekä valtakunnallisia uutismedioita.

Digitaidot-hankkeiden materiaalipankkien mainoksia varten valittiin yrittäjien suosimia medioita, kuten talous- ja teknologiamedioita. Klikkauksien hinnoiksi (CPC) asettui keskimäärin 0,76 €/klikkaus. Tämä vastaa saman sisällön saamaa klikkauksen hintaa esimerkiksi Facebookissa. Näyttökertoja mainos saa hyvin suhteessa klikkauksiin, mutta se ei haittaa, jos klikkausten hinta ei nouse korkeaksi.

Kuva 4. Kun käyttäjä on määrittänyt sivustot, joilla mainos näkyy, näkee hän tiivistelmän mainoksen tuloksista sivustokohtaisesti.

Kokonaisuudessaan Readpeak mahdollistaa mainoksen upottamisen valikoiduille verkkosivuille. Valikoima on kattava ja antaa mukavasti liikkumavaraa kampanjalle. Negatiivisena puolena alustan käyttöliittymä on hieman sekava ja kaikki ominaisuudet eivät löydy nopeasti.

Kampanjasuunnittelun tärkeimmät pointit:

  • Ketä tavoittelet? Päätä media ja kohdennus tämän jälkeen.
  • Mikä on ydinviestisi? Miten kiteytät sen banneriin siten, että sitä klikataan? Tee tai teetä bannerista erottuva ja kiinnostava. Muista toimintakehote!
  • Mikä on kampanjajaksosi ja budjettisi? Käytätkö vain yhtä mediaa tai mainosmuotoa vaiko useampaa?
  • Eikä vähäisimpänä: suunnittele huolella laskeutumissivu, eli mille sivulle mainosta klikkaava päätyy.
  • Digikampanjan toimivuutta voi ja pitää seurata kampanjan aikana. Esimerkiksi bannerin mainostekstiä voi tuunata kampanjan aikana.
  • Kokeile rohkeasti eri työkaluja – kokonaisvaltaista markkinointia ei kannata keskittää yhdelle alustalle.

 

Tämän artikkelin pääkuva on tehty Dalle 3 -tekoälytyökalulla.

Artikkeli on osa Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän julkaisuja.

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *