Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Yrittäjyys iskee yllättäen – erottautuminen ja ehdottomuus

08.04.2019

Ensimmäisen kosketukseni yrittäjyyteen sain lapsena, isäni omassa yrityksessä, joka teki autoteollisuuden alihankintaa. Ehkäpä 12-vuotiaana olin ”muovivalun mestari” ja ”polyuretaanin pomo” eli toisin sanoen siivosin hallin lattioita 5 euron tuntipalkalla. Satunnaisesti pääsin kuitenkin myös hommiin! Muistan ikuisesti ensimmäisen muovivalun, jossa tein isäni kanssa ambulanssin korokekattoon välinelaatikoita.

Yrittäjyys on kinkkinen asia. Oman vanhemman yrittäjyys voi joko täysin vieraannuttaa ajatuksen omasta yrittäjyydestä tai periytyä itselle luonnollisena jatkumona. Minun tapauksessani se ei tehnyt oikeastaan kumpaakaan. Päädyin yrittäjäksi hieman yllätyksenä ja pakon sanelemana.

Oikeastaan päädyin yrittäjäksi kunnianhimosta. Valmistuessani vuonna 2015 Turun ammattikorkeakoulusta markkinointiin erikoistuneena en halunnut mennä töihin mihin vaan, ja toivomaani markkinoinnin alan työpaikkaa ei irronnut. Päätin, että vielä ollessani nuori ja suhteellisen vapaa, on aika kokeilla omia siipiään ja luoda ympärilleen sellainen työ, ura ja työtehtävät, joita itse haluaa. Ja niin myös tein.  

Oman vanhemman yrittäjyys voi joko täysin vieraannuttaa ajatuksen omasta yrittäjyydestä tai periytyä itselle luonnollisena jatkumona

Matka ei ole ollut helppo – siihen on lukeutunut valtavasti stressiä, taloudellista kipuilua, hermojen menettämistä ja itkuja, mutta se on sisältänyt myös ylpeyttä, uusia ystäviä, onnistumisen tunteita ja tavoitteiden saavuttamista. Se on antanut elämääni sellaista vapautta ja itseohjautuvuutta, josta minä sytyn.  

Mitä siis teen?

Lyhyesti sanottuna olen markkinointialan yrittäjä. Tarkemmin olen sisältömarkkinoinnin tuottaja, strategi, kouluttaja ja luennoitsija. Yritystoimintani ohella luen myös parhaillaan YAMK-tutkintoa palvelumuotoilusta, jota haluan ehdottomasti yhdistää markkinoinnin osaamisen kanssa tulevaisuudessa entistä paremmin.

Haluan olla mukana kehittämässä pienyritysten kasvua ja asiakasymmärrystä, sekä pitää yrityskentän monipuolisena ja alati eteenpäin liikkuvana

Minulle työni keskiössä ovat asiakkaani asiakkaat; heidän toiveensa ja tarpeensa. Haluan olla mukana kehittämässä pienyritysten kasvua ja asiakasymmärrystä, sekä pitää yrityskentän monipuolisena ja alati eteenpäin liikkuvana. Missioni on tukea muita yrityksiä löytämään motivaatio, suunnitelmallisuus ja käytännön keinot heidän yrityksensä menestykseen markkinoilla. Optimaalisessa tapauksessa paras asiakaskokemus luodaan yhdistelmällä hyvää avointa yrityskulttuuria ja viestintää, nerokasta ja erottautuvaa brändäystä, lupausten lunastamista käytännössä, resurssien tehokasta käyttöä ja jatkuvaa tarjonnan kehittymistä sekä itsensä kehittämistä. Ilmaisia lounaita ei ole, eikä tule.  

Jos olen jotakin oppinut viimeisten vuosien aikana, se on priorisointia. Kaikkea ei tarvitse eikä edes kannata yrittää tehdä. Yrittäjänä tulee päättää, mikä on juuri Sinun spesifi osaamisalueesi, ja keskittyä siihen. Omaa tarjontaansa voi laajentaa muilla spesialisteilla ja tiukalla yhteistyöverkostolla.

Täytyy olla pokkaa sanoa ”ei”

Noudatan toiminnassani myös omia eettisiä ja moraalisia ohjenuoriani: en lupaa sellaista, mitä en pysty toteuttamaan, en toteuta kampanjoita, jotka harhaanjohtavat asiakkaita, pyrin toiminnassani säästämään sekä luonnon että ihmisten resursseja, enkä ota asiakkaikseni yrityksiä, joiden toiminta herättää minussa kysymysmerkkejä.  

Nuoresta iästäni huolimatta, olen joutunut henkilökohtaisessa elämässäni kohtaamaan monia vaikeuksia. Ne ovat omalta osalta kasvattaneet minusta vahvan ja jämäkän persoonan. Kun elämässään kohtaa kriittisiä käännekohtia, ne asettavat prioriteetit uusiksi ja antavat voimaa sekä kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä.  

Yrityksillä pitäisi olla enemmän pokkaa ja kykyä erottautua; päättää oma kohderyhmä ja laittaa kaikki paukut siihen omaan, optimaaliseen asiakassegmenttiin

Mikä monilta yrityksiltä mielestäni puuttuu, on kyky sanoa ”ei”. Yritetään miellyttää kaikkia, tuottaa kaikkea vähän jokaiselle ja tehdään hajutonta ja mautonta markkinointiviestintää, jota ei itsekään jakseta myöhemmin kuluttaa. Kokouksissa taputellaan toisiaan selkään, kun saatiin taas joku kytevä tulipalo sammutettua. Yrityksillä pitäisi olla enemmän pokkaa ja kykyä erottautua; päättää oma kohderyhmä ja laittaa kaikki paukut siihen omaan, optimaaliseen asiakassegmenttiin. Haulikolla satunnaisesti ammuttu brändäys saattaa osua muutamaan onnekkaaseenkin, mutta suurin osa vaivannäöstä menee ohi. Yritykset pelkäävät olevansa seuraavan somekohun keskiössä niin paljon, että he eivät uskalla ottaa kantaa yhtään mihinkään.

Markkinointi on sijoittamista

Kaikki markkinointiviestintä ja asiakaspalvelu on sijoittamista – munia ei kannata laittaa pelkästään yhteen koriin. Mutta jos haluat saavuttaa suurta menestystä, on pakko olla korkeampi riskinsietokyky. Olemalla erilainen, rohkea, näkyvä ja tarkka kohdentaja riskisi ovat korkeammat kuin viereisen lonkeronharmaan möykyn, mutta niin on myös potentiaalisi tuotolle.

Digitalisaation ja globalisaation myötä entistä enemmän erot kilpailijoiden välillä tehdään brändäyksellä ja asiakaskokemuksella, sillä aina löytyy joku, joka tekee halvemmalla. Hinnalla tai aina edes tuotteen tai palvelun laadulla ei pelkästään voi kilpailla, vaan kokonaisuuden tulee olla eheä, johdonmukainen ja tunteita herättävä. Koska toistaiseksi tunne, fiilis ja vibat ovat sellaisia, joita ei voida kopioida kahdessa viikossa. Kuinka turvassa teidän sijoituksenne ovat?

 

Kirjoittaja on Sisältömarkkinointitoimisto Sereinin yrittäjä, vaimo, äiti, ystävä, amatöörijoogaaja ja äärimmäisen kova kotikokki.

Lue lisää: www.serein.fi ja Twitterissä @nettaarola

 

Mitä pidit artikkelista?

Yksi kommentti artikkelista “Yrittäjyys iskee yllättäen – erottautuminen ja ehdottomuus

  1. Satu Haapala sanoo:

    Kiitos hurjasti Netta kun jaoit kokemuksesi nuoresta yrittäjyydestäsi! Upeaa seurata, miten opiskelijoistamme kuoriutuu tällaisia persoonia ja osaavia, itsensä likoon laittavia ammattilaisia. Kaikkea hyvää yrittäjänpolullesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *