Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Empatiasta ja sinnikkyydestä on huipputyypit tehty

01.03.2020

Sain pyynnön kirjoittaa oman tarinani Turun AMK:n huipputyyppi -sarjaan ja teen sen erittäin mielelläni.  Tuntuu hassulle kutsua itseäni huipputyypiksi. Kuka tai mikä on huipputyyppi? Tähän ei ole mielestäni yksiselitteistä vastausta. Jokainen voi rakentaa omalla tyylillään ja tavallaan itsestään ja elämästään huipun!

Olen haasteista pitävä, periksiantamaton ja minulla on suunnaton tiedonjano ja halu oppia uutta. Olen empaattinen ja helposti lähestyttävä! Hassuttelen ja nauran päivittäin – en missään nimessä ole tutkimuskammioihin hautautunut, hillitty ja pölyttynyt tutkijanörtti. Ennemminkin minun on hankala istua pitkään tietokoneen edessä, vaikka nykyinen työni sitä edellyttääkin.

Olen oppinut hyväksymään itsessäni ja suorituksissani myös ’riittävän hyvän’.

Työn tai ammatillisen identiteetin löytyminen ei ole minulle kuitenkaan ollut helppoa tai mutkatonta. Päinvastoin – olen monesti miettinyt, enkö löydä omaa juttuani, enkö ole tyytyväinen mihinkään?

Intohimo uusiin asioihin, halu opettaa ja viedä asioita eteenpäin ovat ehkä tehneet minusta huipputyypin. Olen oppinut hyväksymään itsessäni ja suorituksissani myös ”riittävän hyvän”. En voi eikä tarvitse olla täydellinen kotiaskareissa, perhe-elämässä, työssä ja urheilussa. Armollisuus itseä kohtaan auttaa rentoutumaan ja saavuttamaan huippusuorituksia.

Korvaamattoman tärkeää on myös työ- ja siviilielämän tasapaino; vapaa-ajan ja perhe-elämän tuoma energia. Työ ei voi missään nimessä tarkoittaa samaa asiaa kuin koko elämä! Mutta miten päädyin työskentelemään Turun hyvinvointitoimialan hallinnossa Tietopalvelu ja kehittäminen -yksikössä?

Karoliina Verho

 

Lähdin Turun AMK:sta haparoiden urapolulleni

Lukion jälkeen minua kiinnostivat hyvin monet asiat ja alat enkä tiennyt, mikä minusta tulisi isona. Ihmisen terveys, biologia, psykologia ja sairaudet kiehtoivat. Ajattelin, että aloitan Turun ammattikorkeakoulusta. Pyrin opiskelemaan ja pääsin heti sisälle.

Valmistuin terveydenhoitajaksi ja samalla sain sairaanhoitajan pätevyyden. Suoritin opinnot hyvin tosissani ja sain todistuksen loistavin arvosanoin. Luottamus omiin taitoihin ja ammatinvalintaan ei kuitenkaan valmistumisen aikaan ollut mainittavaa.  Olin helpottunut ja onnellinen mutta myös pelokas ja epävarma.

Olin saanut loistavan ponnahduslaudan uralle, jatko-opintoihin ja ylipäänsä elämään.

En ollut valmis työelämään. Tunsin itseni liian nuoreksi ja keskeneräiseksi. Pohdin, olinko kouluttautunut aivan väärälle alalle ja tuhlannut opiskeluvuosia?  Kaipasin lisää luentoja, lisää tietoja ja taitoja – vielä jotain enemmän!  En tiennyt, mitä haluaisin. Monia epävarmoja ajatuksia pyöri nuoren aikuisen päässä.

Kuitenkin AMK-tutkintoani ja ammattitaitoani arvostettiin ja pääsin töihin. Olin saanut loistavan ponnahduslaudan uralle, jatko-opintoihin ja ylipäänsä elämään. Tein töitä hoitoalalla ja kasvatusalalla. Tein sijaisuuksia koulussa, kotisairaanhoidossa, terveysasemalla ja yksityisellä lääkäriasemalla.

Heti valmistumisen jälkeen hakeuduin myös Turun AMK:n täydennyskoulutukseen ja suoritin Kansainvälisen lääkemarkkinoinnin tutkinnon. Mietin koko ajan, mitä opiskelisin seuraavaksi?

 Sattuma vei lastensuojelun kautta hallinnon tehtäviin

Hankittuani työkokemusta ja mietittyäni jatko-opintovaihtoehtoja, aloitin kasvatustieteen opinnot ensin avoimessa yliopistossa. Samaan aikaan työskentelin Turun suomenkielisessä työväenopistossa terveysalan tuntiopettajana ja toimisto- ja projektitöissä.  Tajusin, etten todellakaan ollut opiskellut terveysalaa turhaan.

Vajaa 5 vuotta hurahti todella nopeasti aikuisopiston monipuolisissa tehtävissä. Nautin opetustyöstä, asiantuntijuudesta ja uusista haasteista terveysalan projekteissa. Päätin suorittaa kasvatustieteen maisterin tutkinnon. Pyrin ja pääsin yliopistoon.

Sain erilaisia vastuurooleja työssäni ja pidin haasteista.

Melkeinpä sattumalta päädyin vuosiksi 2010-2017 Turussa lastensuojelulaitokseen osastonhoitajan ja sairaanhoitajan tehtäviin. Lisäksi toimin laitoksen johtajan sijaisena. Sain erilaisia vastuurooleja työssäni ja pidin haasteista. Toimin myös koko kaupungin lastenkotien Lääkeosaaminen verkossa (LoVe) -koulutuksen vastaavana ja yhdyshenkilönä.

Työn ohella valmistuin Turun yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta kasvatustieteen maisteriksi. Tunsin suunnatonta iloa ja ylpeyttä. Valmistumisen jälkeen toivoin löytäväni mieluisan työn hallinnollisissa asiantuntijatehtävissä tai tutkimustyössä.

Sinnikäs työnhaku palkittiin nopeasti! Minut valittiin töihin Turun sosiaalipalveluiden kirjaamisen VamE-kehittämisprojektiin. Projektissa uudistettiin erityisesti Turun vammaispalvelujen kirjaamiskäytäntöjä ja työstettiin asiakastietojärjestelmässä käytössä olevia lomakkeita ja dokumentteja lainmukaisiksi. Projektin myötä sain luotua paljon uusia, työssä hyödyllisiä suhteita ja verkostoja. Minulle tarjottiin uutta työtä Turun hyvinvointitoimialan hallinnossa.

 

Sovellan opiskelemaani tietoa työhöni

Tällä hetkellä työskentelen Turun kaupungin hyvinvointitoimialan hallinnossa Tietopalvelu ja kehittäminen – yksikössä. Työssäni laadin perhe- ja sosiaalipalveluiden tilastoja ja raportteja palvelualueiden ja johdon tarpeisiin, osallistun erilaisiin tiedonhallintaan liittyviin kehittämistyöryhmiin ja tiimeihin.

Koulutan työntekijöitä sähköiseen kirjaamiseen liittyvissä kysymyksissä sosiaalipalveluissa. Syksyllä 2019 työskentelin myös osa-aikaisesti Turkka-projektissa.

Työni vaatii vahvoja hermoja ja taitoa sietää keskeneräisyyden tunnetta itsessä ja työtehtävissä.

Työhöni kuuluu monipuolisesti opetus- ja kehitystyötä sekä asiakastietojärjestelmän käyttöön liittyvien ongelmien ratkaisua. Perehdyn voimassa oleviin lakeihin, jotka liittyvät kirjaamiseen, asiakasasiakirjoihin, salassapitovelvollisuuteen, arkistointiin ja ylipäänsä koko laajaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kenttään.

Merkittäviä yhteistyökumppaneita oman toimialan hallinnon ja palvelualueiden toimijoiden lisäksi ovat muun muassa valtakunnan tasolla Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja TietoEVRY Oyj. Työni edellyttää jatkuvaa uusien asioiden omaksumista, ajoittain työ on hyvin kiireistä ja tietotulva on loppumaton. Työni vaatii vahvoja hermoja ja taitoa sietää keskeneräisyyden tunnetta itsessä ja työtehtävissä.

Työn sujuvuutta lisää palvelualueiden eli Turun perhe- ja sosiaalipalveluiden yksiköiden toiminnan ja organisatorisen aseman tunteminen. Myös kansallisen sote-kentän ajankohtaisten asioiden ja päätösten seuraaminen vaikuttaa osaltaan työni merkityksellisyyden ymmärtämisessä.

Työssäni voin soveltaa kaikkea opiskelemaani tietoa. Olen erittäin tyytyväinen ja luottavainen tähän hetkeen ja katson innostuneesti työurani monipuolisiin mahdollisuuksiin.

 

Kuva: Mohamed Hassan, Pixabay

 

Verho työskentelee Turun kaupungin toimialan hallinnossa.

Työhön liittyen seurataan THL:n Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla -sivustoja.

Verho oli mukana Turun sosiaalihuollon asiakastiedot Kanta-palveluihin (TurkKa) -projektissa.

Tutustu terveydenhoitajan koulutukseen.

 

Tämä on viides artikkeli sarjassa Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalta valmistunut huipputyyppi. Esitimme huipputyypille kaksi kysymystä: Miten tullaan huipputyypiksi? Oletko mielestäni huipputyyppi?
Pyysimme huipputyyppejä kirjoittamaan aiheesta blogikirjoituksen. Miksi? Koska heillä on yhdessä ja erikseen valtava määrä kokemusta sosiaali- ja terveysalan monipuolisista töistä, luottamustehtävistä sekä tutkimus- ja kehittämistehtävistä.

Sarjan muut artikkelit

Jan Holmbergin artikkeli: Hoitotyön huipputyypiksi Turun AMK:sta? – Se vaatii uralla sinnikkyyttä, pitkiä työpäiviä ja näyttäviä epäonnistumisia

Minna Salakarin artikkeli: Hoitotyön huipputyypiksi Turun AMK:sta −Vahva tahto ja tekemisen meininki − kohti suuri unelmia

Mari Lahden artikkeli: Hoitotyön huipputyypiksi Turun AMK:sta? − Mielenterveystyötä haluan kehittää

Anu Vaihekosken artikkeli: Matkani huipputyypiksi –  Turun AMK:sta sain valmiudet asiantuntijuuteen

 

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *