Siirry sisältöön Siiry hakuun

Kirjoittajat

Miten muotoilet työsi itsellesi sopivaksi – Vinkkejä vireämpään työhyvinvointiin

18.12.2018

Tee mitä rakastat, innostaa kahvimainos. Voithan myös kääntää sen toisinpäin: rakasta mitä teet. Sinä päätät, sinä valitset. Sinä olet oman elämäsi ja ajankäyttösi kunkku.

Ok. Aina ei tunnu siltä, että itse säätelisimme omaa ajankäyttöämme, mutta niin se kuitenkin on. Et voi lisätä vuorokauden tuntien määrää, mutta voit päättää miten ja mihin ne käytät. Meille jokaiselle on annettu 24/7, tasapuolisesti.

Miten sinäkin voit paremmin jäsennellä työtuntejasi?

Niskaan puhaltavat palaverit, deadlinet ja alkavan vuoden tavoitteet. Alkuvuosikin näyttää jo etukäteen kovin täydeltä. Usein kiire ja työpaineet tuntuvat kehossa; kenellä vatsassa, kenellä tiukkana otsapantana. Yön hikiset heräämiset ovat monelle meistä tuttuja; Apua, unohdinko lähettää sen sähköpostin?

Uskomme jälleen kuuliaisesti kalenteria ja täytämme sen äärimmilleen. Unohdamme varata aikaa vain itsellemme, omaan työntekoon. Pari tuntia pysähtymiseen; ajatteluun, asioiden arviointiin ja uusien haasteiden läpikäyntiin – sen voi merkitä kalenteriin viikoittain. Oman ajan arvostaminen on tärkeää, sekä työpäivän aikana että vapaa-ajalla. Aika on sitä, mitä saamme joka päivä lisää.

Ajankäyttö kuntoon!

Kaikki alkaa työn tavoitteiden ja työtehtävien selkeydestä. Tätä on lupa vaatia ja kehittää.

Kun uusi työntekijä perehdytetään työhönsä hyvin, hän sitoutuu paremmin tehtäviinsä. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ja vastauksia löytyy, kun työyhteisö toimii ja osaa asiansa. Oman työn hallinta on tutkitusti työhyvinvoinnin peruspilareita, ja omaan sekä yhteiseen osaamiseen on turvallista nojata.

Tee sitä mikä on tärkeintä. Priorisointi on vahvaa ammatillista osaamista.

Työhyvinvointia kehitettäessä esimiehellä on tärkeä rooli, mutta jokainen meistä on itsekin vastuussa omasta hyvinvoinnistaan. Omat rajansa tuntee jokainen parhaiten itse – ja niitä on kuunneltava ajoissa.

On opeteltava se suomen kielen lyhyin sana (ei) ja on myös opittava perustelemaan kieltäytymistään ilman, että tuntee huonoa omaatuntoa. Perusteltu ei on parempi kuin tyhjä lupaus. Työpäiviin mahtuu vain tietty määrä tehtäviä ja vastuuta, kaikesta ei tarvitse ottaa koppia. Priorisointi on vahvaa ammatillista osaamista.

Tutkimusten mukaan työn ilo syntyy siitä, että ihminen tuntee olevansa tarpeellinen. Jokaisella tulee olla sananvaltaa omaan työhönsä ja sen kehittämiseen. Herkkua on, kun on sellaiset työkaverit, joiden kanssa työt etenevät mukavassa hengessä. Parhaimmillaan jokainen haluaa työyhteisössä kehittää omaa työtään, yksin ja myös yhdessä. Työilmapiiriin voi jokainen tietenkin vaikuttaa omalla asenteellaan.

Huolehditaan työn ilosta!

Vaikea on keksiä jotain uutta ja ihmeellistä, millä työhyvinvointi saadaan hokkuspokkus-tempuilla kerralla kuntoon. Askeleet ovat usein pieniä, mutta niiden on oltava tietoisia askeleita, arjen pieniä tekoja.

Mieti näitä:

  • yhdessä tekeminen
    Älä yritä tehdä kaikkea yksin. Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen lisäävät työhyvinvointia. Pyydä apua, kalastele ideoita, kysele ja kuuntele muita. Hyvät tyypit löytävät toisensa.
  • järjestele työaikaasi
    Ensinnäkin kannattaa poistaa turhat rutiinit, niitä sinullakin on. Ajankäyttöä tehostaa, kun valitset heti aamulla ne päivän tärkeimmät tehtävät, joihin panostat. Avaa sähköpostiasi harvemmin, vastaa kerralla useampaan viestiin – näistä keinoista olet kyllä kuullut, mutta ne unohtuvat helposti. Tartu kalenteriisi ja kevennä sitä kovalla kädellä.
  • tauotus
    Taukojen aikana mieli virkistyy. Hyödynnä etätyön mahdollisuuksia. Jaottele työpäivä erilaisiin kokonaisuuksiin (ja työtiloihin) mahdollisuuksien mukaan. Lounas- ja kahvitauot työkavereiden kanssa ovat useimmiten sekä voimaantumis- että hyviä tiedonvaihtohetkiä.
  • positiivisten asioiden löytäminen työstä
    Myönteisyyttäkin voi opetella. Työssäsi on monta hyvää puolta, muistuta itseäsi niistä. Ja vaikket aamulla jaksaisi leveästi hymyillä väsyneelle peilikuvallesi, voit kuitenkin tervehtiä työkavereitasi. Murheitasi voit puolittaa puhumalla niistä läheistesi kanssa, mutta työpaikalle ei murheitaan kannata kantaa. Yritä nähdä asioissa valoisatkin puolet, senkin osaat jos ja kun haluat.
  • vapaa-ajan joutilaisuus
    Työaika ja vapaa-aika limittyvät usein toisiinsa. Työstä tulee harrastus, eikä siitä halutakaan päästää irti. Identiteetti rakentuu työstä ja työkaverit ovat kavereita vapaa-ajallakin. Kannattaa kuitenkin aina välillä jättää kaikki työhön liittyvä taakseen, muulloinkin kuin lomalla. Tietokoneen voi jättää työhuoneeseen ja puhelimen kotona eteiseen. Vastapaino on tunnetusti tärkeää: keksi jotain muuta tekemistä.

 

Luonnossa ihminen rauhoittuu.

Työn gloria

Työssäjaksaminen ja työhyvinvointi ovat nykyään jatkuvasti esillä. Jaksettiinhan sitä ennenkin, vaikka ”töihin piti hiihtää kesät, talvet”. Otsa ruvella ja silmäpussit sylissä on Suomessa aina paiskittu töitä, tosissaan ja valitusvirsiä päästellen. Miksi?

Työ on meille erittäin tärkeä osa elämäämme. Haluamme kehittää sitä jatkuvasti ja saada siitä hyvää palautetta. Ensimmäinen kysymyshän on usein: Mitä teet työksesi?

Selkeät, sopivaksi mitoitetut vastuualueet muodostavat työhyvinvoinnin perustaa. Jokaisella meistä on myös velvollisuus ottaa työpaikalla puheeksi ne työhön ja työnjakoon liittyvät asiat, jotka mielestämme kaipaavat muutosta. Tehdään yhdessä muutoksia ja korjataan niitä, jos (ja kun!) menee pieleen.

Digi- ja etätyö tuli meitä helpottamaan. Tartutaan uusiin mahdollisuuksiin, mutta muistetaan myös ihmisten kohtaamiset. Pidetään työpaikalla huolta toistemme tukemisesta ja myös ilmapiirin leikillisyydestä.

”Vain sellainen yritys pärjää, joka kykenee luomaan työyhteisön, jossa luovuus kukoistaa ja jokainen voi laittaa itsensä likoon”, kirjoittaa työhyvinvointia paljon tutkinut FT Marja-Liisa Manka. Vapaus ja työn ilo ovat tärkeitä työelämän elementtejä.

Kuvat: Anne Kuusisto

Lue myös: Mistä on työn ilo tehty?

Koulutusta työyhteisöille: 

Oma minä – työminä: Työelämäkerralliset menetelmät työhyvinvoinnin edistäjänä

Avaimet työhyvinvointiin

Avotoimistot ja monitilaratkaisut työympäristönä

Mitä pidit artikkelista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *